Závěrečná zpráva grantu 066/2002/C/3.LF

Název projektu:Frekvence a biomechanika poranění jater a sleziny při dopravních nehodách
Hlavní řešitel:MUDr. Alena Doubková, CSc.
Spoluřešitelé: MUDr. Václav Báča; MUDr. David Kachlík; Ing. Hedvika Kovandová; Prof.MUDr. Josef Stingl, CSc.
Období řešení:2002-2003
Celková dotace:412 tis. Kč

Souhrn výsledků

V souladu s harmonogramem, který jsme přiložili k předcházející průběžné zprávě za rok 2002 probíhalo řešení projektu v roce 2003 následovně:
1. Byl dokončen sběr dat ze 36 chirurgických pracovišť ČR, která s námi navázala aktivní a velmi vstřícný kontakt.
2. Ohlásili jsme práce na projektu Úřadu pro ochranu osobních údajů, nedostali jsme však dosud žádnou odpověď. Řešení jsme však nezastavili, protože jsme žádná osobní data nepublikovali ani neprezentovali, vyjma údajů o pohlaví a věku pacientů a do policejní dokumentace jsme vstoupili pouze jednou (údaje o pacientovi, jehož dopravní nehoda byla využita jako podklad k počítačové simulaci, a to s písemným souhlasem tohoto pacienta). Jinak jsme písemné souhlasy obdrželi celkem od 86 pacientů.
3. Prostřednictvím zástupce ředitele Dopravní policie ČR plk. JUDr. V. Stupky jsme aktivně jednali s jejich technickými pracovníky při přípravě podkladů pro počítačové simulace. Uvedený funkcionář je také proto uváděn jako jeden ze spoluautorů přednášek a písemných sdělení.
4. Celkem jsme za roky 1997 - 2001 získali údaje o zranění jater a/nebo sleziny u 222 pacientů (160 mužů, 62 žen, z toho bylo 78 řidičů, 56 spolujezdců a 88 neurčených). Ve 34 případech šlo o současné poranění obou orgánů, 71x byla zraněna pouze játra a 117x pouze slezina. Dále byla sledována frekvence současného poranění žeber a koincidence polytraumat (významně vysoká u téměř všech případů současného poranění jater i sleziny).
5. Ve volně navázané spolupráci s kolegy ze Západočeské Univerzity (L. Hynčík a V. Nováček) bylo provedeno stanovení viskoelastických vlastností jater a sleziny na kadaverosním materiálu a po vložení námi zjištěných vstupních údajů provedena počítačová simulace reálné nehody (program PAM s modelem Škoda Felicia). Výsledně bylo stanoveno zpomalení při nárazu, které vedlo k současnému poranění jater i sleziny na -18g. Dále byla provedena simulace pro poloviční a dvojnásobné parametry zpomalení (v příloze jsou tyto výsledky uvedeny i s ilustrací stupně poškození obou orgánů - celkově budou publikovány ve sborníku kongresu FISITA).
6. Prezentace výsledků v roce 2003: na mezinárodních sjezdech Evropské a americké společnosti pro klinickou anatomii v Grazu (červenec), České anatomické společnosti v Hradci Králové (září) a na mezinárodní konferenci v Nečtinech (listopad) a na národních akcích dvakrát (Vědecká konference 3. LF UK a na Pelhřimovských chirurgických dnech - vždy listopad). Detaily jsou v příloze zprávy.
7. Publikace: je připraven rukopis se shrnutím výsledků pro Rozhledy v chirurgii a dokončuje se kapitola (20 stránek textu a obrázků) do monografie o traumatologii, kterou rediguje Doc. MUDr. Vyhnánek, CSc. z  Chirurgické kliniky 3. LF UK a FN KV (vydavatelství Grada, 2004). Konečně byl odevzdán do tisku 8stránkový rukopis pro sborník světově prestižního kongresu FISITA (světové forum pro konstrukci automobilů), pořádaný v červnu v Barceloně - abdominální traumata nebyla takto dosud řešena. Kopie rukopisů článků jsou rovněž zařazeny do příloh závěrečné zprávy.
8. Souhrnně lze říci, že získané výsledky vzbudily značnou pozornost v chirurgickém plénu, zejména pro ilustrativní kombinaci přehledu a typů poranění s biomechanickým pozadím - je zcela evidentní, že překročení hranice kritického zrychlení přes 60 a trvající déle než 3 ms nepochybně vedou k poranění obou orgánů.
9. Studii jsme mohli provést pouze kvalitativně (málo spolupracujících pracovišť), pokrývá však dálnice i silnice nižšího řádu, velká města i venkov. Hlubší analýza je nad rámec grantu a náročná finančně i časově.