Závěrečná zpráva grantu 215/2002/B-GEO/PřF

Název projektu:Metodologické přístupy v geografickém výzkumu kulturních oblastí Česka
Hlavní řešitel:Mgr. Pavel Chromý
Spoluřešitelé: RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.; Kateřina Štětinová; Markéta Viktorová; Martin Šlechta; Lucie Marková
Období řešení:2002-2003
Celková dotace:245 tis. Kč

Souhrn výsledků

Hlavní cíle grantového projektu byly splněny. Řešení probíhalo v několika rovinách: 1. Vzhledem ke skutečnosti, že výzkumu kulturních oblastí nebyla v české geografii věnována náležitá pozornost, věnovali řešitelé pozornost především heuristice a rešeršní činnosti, rozborům a kritice literatury. 2. Souběžně s prohlubováním obecných východisek výzkumu stanovili modelová území určená k výzkumu regionální identity. Zaměřili se na specifikaci různých řádovostních úrovní kulturněgeografických regionů a na tvorbu portfolia kulturních oblastí. Portfolio je podkladem pro komparaci jednotlivých oblastí a následné formulování obecných a specifických aspektů kulturněgeografické regionalizace, strukturálních i vývojových hodnocení (cca 50 oblastí, charakteristika je strukturována do 11 okruhů). 3. V souvislostech formování kulturních regionů byl zahájen výzkum dvou velikostně a významově odlišných oblastí. Jednak výzkum utváření/proměn regionální identity obyvatel vyššího územněsprávního celku Vysočina, jednak výzkum nově se formující oblasti České Kanady. Bylo realizováno dotazníkové šetření regionální identity obyvatelstva v Česku. Respondenty dotazníkového šetření bylo 434 učitelů státních gymnázií v Česku (269 škol). Výsledky dotazníkového šetření byly zpracovány ve formě databáze a analyzovány v GIS. V průběhu výzkumu byly potvrzeny pracovní hypotézy: – Reflexe vědomí příslušnosti k přirozeným regionům je u obyvatelstva stále živá. Reflexe je ovšem územně výrazně diferencována. – Reorganizace územní správy (i samosprávy) a regionální rozvoj v Česku může aktivovat využití přirozených vazeb a identifikace obyvatel s územím v periferních oblastech a docílit tak jejich stabilizaci, případně rozvoj. – Existence fázového zpoždění v přechodu tradiční společnosti ve společnost moderní v tzv. kulturních/etnografických oblastech, resp. zpoždění v šíření inovací, poskytuje potenciál pro ekonomický rozvoj oblasti na bázi cestovního ruchu (mimoprodukčních funkcí zemědělství apod.). – Kulturní oblasti jsou charakteristické specifickým vývojem krajiny, vyjádřeným jednak dynamikou vývoje využití ploch, resp. zpomalením antropogenních procesů, jednak zastoupením historických prvků krajiny. – Kulturní oblasti jsou specifické vývojem systému osídlení. Je pro ně typické hledání nových funkcí osídlení či jeho zánik. – Některé tradiční kulturní regiony si stále udržují svoji svébytnost přes identifikaci s folklórem, jiné kulturní regiony zanikly již v době rané industrializace; 19. století přineslo některé nové kulturní regiony, nové regiony se specifickým kulturním životem vznikají i dnes v souvislosti s rozvojovými sdruženími obcí, na bázi marketingu cestovního ruchu či občanských sdružení. Geografické vymezení kulturních oblastí v Česku je komplikováno rozdílnou mírou identity obyvatel v regionech, vědomím kulturní kompozice a sounáležitosti s oblastmi. Ta graduje ve stupních lokalita – region – zemská – národní příslušnost. 4. Byly provedeny analýzy vazeb mezi regionální formou lidového domu a ostatními složkami krajiny v čase (vybrané oblasti). Vyhodnoceny byly také faktory ovlivňující zachovalost fondu lidové architektury v sídlech se statutem VPR. 5. Výzkumem bezprostředně navazujeme na výzkumné aktivity realizované na západních univerzitách a pracovišti řešitelů. 6. Inovovány byly materiály pro výuku na PřF UK (výběrová přednáška Kulturní oblasti Česka). Tematika projektu je řešena i v rámci ročníkových a diplomových prací studentů geografie na PřF UK. 7. Řešitelé grantového projektu se zapojili do příprav 2. mez. konference ESEH, která se uskutečnila v září 2003 v Praze (tematický panel), publikovali zprávy z konferencí, na kterých prezentovali a diskutovali výstupy grantového projektu. Výstupy grantového projektu byly popularizovány v pořadu České televize „Volejte učiteli“, dne 21. 10. 2003. (Kulturní oblasti a jejich hranice).