Závěrečná zpráva grantu 225/2003/B-GEO/PřF

Název projektu:Regionální důsledky reformy finacování obcí z r. 2001
Hlavní řešitel:Doc.RNDr. Jiří Blažek, Ph.D.
Spoluřešitelé: Mgr. Petr Brož
Období řešení:2003-2003
Celková dotace:114 tis. Kč

Souhrn výsledků


Předmětem řešení grantu byla problematika financování samosprávy v kontextu poslední reformy a návrhů dalších úprav. Realizace vycházela z analýz databází o daňových příjmech samospráv v letech 1998 – 2002. Byly formulovány 2 hlavní cíle, s následujícími závěry:

Cíl č. 1: Zhodnocení regionálních důsledků reformy financování samospráv z r. 2001, včetně dopadů podle velikostních kategorií obcí.
Po r. 2001 došlo k podstatnému nárůstu daňových příjmů obcí v zaostávajících regionech, což se výrazně projevilo na snížení meziokresních rozdílů v daňové výtěžnosti. Výrazné posílení daňových příjmů zaznamenalo 80 % obcí. Negativně se důsledky reformy projevily pouze u 7,3 % obcí. To ale v našich podmínkách vysoké fragmentace samosprávy představuje v absolutní hodnotě 456 obcí, což nelze opomenout. Města nad 20 tis. obyvatel zaznamenala v souvislosti s reformou většinou růst příjmů, jedinou výjimkou se zřetelným negativním dopadem reformy je Mladá Boleslav.  

Cíl č. 2:  Navržení úprav současného systému financování obcí.
Možnosti úprav ve prospěch motivačních principů jsou omezené velkou fragmentací samospráv. Určitou možností je zvýšení objemu části daně ze závislé činnosti přerozdělované podle počtu zaměstnanců registrovaných v obci. To by mohlo okamžitě a bez dalších administrativních nákladů reálně posílit význam tohoto motivačního nástroje, jehož efekt je v současném systému naprosto zanedbatelný.

Rozšíření kritérií přerozdělování sdílených daní nebo posílení pravomocí samospráv k výběru daní představuje hrozbu výrazného zvýšení administrativní náročnosti. To platí i v případě uvažovaného přechodu daně z nemovitostí na tržní ocenění.  Připravované návrhy na posílení významu obecních poplatků představují v tomto směru kompromisní řešení. Z pohledu velkých měst a celostátního průměru se sice jeví jako nepříliš podstatné (v řádu několika procent), v případě malých obcí by ovšem mohl být efekt i několikanásobně vyšší, především v závislosti na specifikaci předmětu zpoplatnění, respektive jeho výskytu v dané obci.