Závěrečná zpráva grantu 288/2001/A-FG/3.LF

Název projektu:Čeština pro cizince - multimediální učebnice komunikace s pacientem
Hlavní řešitel:Doc.PhDr. Jana Přívratská, CSc.
Spoluřešitelé: MUDr. Dominika Grundová; Ing. Michal Kurka
Období řešení:2001-2003
Celková dotace:470 tis. Kč

Souhrn výsledků

Výsledkem grantového projektu je výukový počítačový program Čeština pro mediky - Czech for Medical Students, který je vystaven na www.lf3.cuni.cz/cestina. Program existuje také na CD nosiči, pro nějž  byla projektu poskytnuta spolupracující firmou Fenomen multimedia a.s. licence na software "CD standalone Multimedia Web Server", umožňující přímo z CD mechaniky bez jakékoli instalace simulovat provoz webové aplikace stejně jako v případě on-line verze. Výukový počítačový program je rozdělen na dvě části: Čeština pro každý den a Čeština v klinické praxi. První část v 9 modulech obsahuje základní konverzační témata, příslušnou slovní zásobu a frazeologii, kterou jsme považovali z hlediska zahraničních studentů za užitečnou. Druhá část, která tvoří jádro celého výukového programu, je rozdělena na tři úrovně: Člověk a nemoc, Potřeby nemocných a Anamnézy. První z nich obsahuje 8 modulů, které seznamují studenty se stavbou lidského těla, různými nemocemi a jejich příznaky a poskytují základní orientaci v nemocničním prostředí. Potřeby nemocných odpovídají struktuře stejnojmenného kurzu a tvoří je 7 modulů se zvyšující se náročností jazykového materiálu. Nejnáročnější je poslední úroveň Anamnézy o 16 modulech, v nichž se student setkává s nejužívanějšími obraty jednotlivých klinických oborů. Pracovní verze výukových materiálů byly průběžně testovány při výuce zahraničních studentů.
Těžiště celého multimediálního programu spočívá ve vytvoření cca 200 interaktivních dialogů, u nichž si kromě českého přepisu může student zobrazit i anglický překlad a poslechnout si zvukovou nahrávku. Nácviku poslechu, který je studenty považován za nejobtížnější, a schopnosti vyjadřovat jednoduché představy (formulace jednoduchých vět) jsou věnována navazující interaktivní cvičení 16 typů (včetně lexikálních, gramatických) i kazuistik. Celý program je doplněn stručným výkladem české gramatiky, ozvučeným slovníkem (cca 2200 výrazů) a frazeologií (850 slovních spojení) a cca 20 interaktivními schématy.
V průběhu řešení projektu byl uspořádán celostátní seminář k výuce ČJ pro cizince na LF v ČR (květen 2002), na němž řešitelé představili projekt a jeho pracovní verzi ve 3 vystoupeních. V průběhu 3-letého řešení byl projekt každoročně představen a oponován na fakultní vědecké konferenci. Výukový program dále demonstrovala spoluřešitelka D.Grundová na 2 mezinárodních konferencích Eurocall (2002 Jyväskylä - Finsko, 2003 Limerick - Irsko). V souvislosti s řešením projektu byly navázány odborné kontakty a získány cenné zkušenosti, které umožní v budoucnu pokračovat v aktivitách tohoto typu.