Závěrečná zpráva grantu 306/2001/A-INF/PedF

Název projektu:ICT podpora přípravy učitelů na integrativní a inkluzivní vzdělávání osob se zvláštními potřebami
Hlavní řešitel:Mgr. Marie Mlčková, Ph.D.
Spoluřešitelé: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc.; PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.; PhDr. Jan Šiška, Ph.D.; Eva Drobníková; Doc. PhDr. Lea Švecová-Květoňová, Ph.D.; Lenka Váňová; Doc. PhDr. Boris Titzl, Ph.D.
Období řešení:2001-2003
Celková dotace:463 tis. Kč

Souhrn výsledků

Byl vytvořen distanční eLearningový kurz pro přípravu učitelů na inklusivní vzdělávání dětí se zvláštními potřebami v běžných školách. Určen je jak učitelům budoucím, tak již praktikujícím a dále všem, kteří se s tímto problémem-úkolem setkávají ve své práci, avšak doposud se jim nedostalo školení.
Verze kurzu on-line využívá internetového učebního prostředí (serveru eLS Hyperwave) poskytujícího mj. bohaté komunikační možnosti pro studující. Off-line verze není závislá na síti (komunikace pak ovšem není dostupná).
Vzniklo celkem 6 verzí: plný kurz a jeho zúžená modifikace pro úroveň  magisterského studia, oboje ve variantách  on–line (server v Grazu) a off-line (na CD, dosud nevydaném); každá z nich pak v anglickém i německém jazyce. Česká verze „magisterské“ modifikace existuje  také v obou funkčních variantách (on-line i off-line). Plný kurz není zcela dokončen, což závisí na stavu zdrojového projektu.
Kurz má sedm modulů, v každém se studuje téma inkluse v jiné rovině (Současný stav inkluse, Metody pozorování chování, Selekce a segregace a jejich fce ve společnosti, Deficitní model a diagnosa, Kompetenční model, Pedagogický základ pro inklusi, Plánování vlastního života). Kromě UK byl kurz byl evaluován na třech partnerských universitách. Na UK je zařazen do výuky speciální pedagogiky na ped. fakultě a do studij. plánu 04/05 i pro studijní programy VVP a  primární pedagogiky.
Vznikl též scénář a obsahová náplň dalšího kurzu vyučovaného katedrou speciální pedagogiky pro eLearningové prostředí Hyperwave; komunikační možnosti prostředí jsou využívány také v jiné výuce katedry.
Projekt předkládá výsledky vývoje v souběhu s projektem ODL:Inclusive  (EU Socrates Minerva 87748-CP-1-2000-1-AT), zčásti v české verzi. Jako podpůrný byl náš projekt deklarován a přijat.
Pro lokalizaci kurzu v českém prostředí byl získán 3letý grant rozvojový MŠMT (02-04) zajišťující jeho uvedení do on-line provozu na UK vč. plné technické podpory.
Práce postupovaly podle plánu  a spolupráce se zahraničními pracovišti byla produktivní a inspirativní.