Závěrečná zpráva grantu 321/2003/A-PP/PedF

Název projektu:Koncepce počátečního vyučování ruštině na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií se zřetelem k profesionální přípravě učitelů
Hlavní řešitel:PhDr. Hana Žofková, CSc.
Spoluřešitelé: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Období řešení:2003-2003
Celková dotace:149 tis. Kč

Souhrn výsledků

Autoři navrhli koncepci počáteční výuky ruštiny, která reaguje na nové podmínky současné české ZŠ. Vycházeli z provedené analýzy učebních osnov, učebnic ZŠ pro počáteční výuku a nejnovějších poznatků z oblasti lingvodidaktiky, pedagogiky a psychologie. Tato koncepce byla rozpracována do 3 etap (předazbukové, azbukové a poazbukové období) a byla realizována v učebních souborech Pojechali 1 a Pojechali 2. Významným rysem koncepce je důsledné prosazování osobnostního přístupu k žákovi, který vychází z humanistického směru v pedagogice a orientuje se na rozvíjení komunikativní kompetence žáků v oblasti všech řečových dovedností. Výsledky činnosti byly prezentovány v mezinárodním měřítku na 10. kongresu MAPRJAL v Petrohradě a v publikační činnosti. Autoři s koncepcí seznamovali i širší pedagogickou veřejnost ve vyžádaných přednáškách pro metodická centra a workshopech.