Závěrečná zpráva grantu 344/2002/A-TFP/FF

Název projektu:Estetický dualismus a hodnocení uměleckého díla
Hlavní řešitel:Doc. Tomáš Kulka, PhD
Spoluřešitelé:
Období řešení:2002-2003
Celková dotace:161 tis. Kč

Souhrn výsledků

1.Monografie v češtině: Umění a falzum: Hodnocení uměleckého díla.
Kniha je rozdělena do dvou tématických částí. První je věnována problematice uměleckého falza. Padělky uměleckých děl nepředstavují jen praktický problém, který dělá starosti sběratelům a kurátorům, ale i problém teoretický. Základní otázka zní: Existuje estetický rozdíl mezi originální malbou a jejím padělkem i v případě, že jsou od sebe vizuálně nerozlišitelné, a pokud ano, v čem tento rozdíl spočívá? Tento zdánlivě marginální problém se stal od konce šedesátých let jedním z nejdebatovanějších témat odborných periodik. První část analyzuje tuto debatu, rozlišuje mezi  různými přístupy a podrobuje teorie jejich předních protagonistů (M. Beardsley, A. Köstler, C. Bell, N. Goodman, M. Sagoff, D. Dutton)  kritice. Z ní vyplývá, že žádná s předložených teorií není adekvátní. Detailní kritika argumentů výše zmíněných filosofů zde však není hlavním cílem. Ukazuji, že přes jejich rozdílné přístupy a závěry, kterými si vzájemně odporují,  mají  jednu věc společnou: sdílený základní předpoklad, že hodnota uměleckého díla spočívá výlučně v jeho hodnotě estetické. Tento základní předpoklad, který je přijímán jak klasickou i tak moderní filosofií umění,  zde nazývám předpokladem estetického monismu.
 V druhé části, věnované problematice hodnocení uměleckého díla, tento monistický předpoklad systematicky kritizuji a s pomocí příkladů z dějin umění a rozboru konkrétních uměleckých děl (Picassovy Avignonské slečny) ukazuji, že je prokazatelně chybný. Proti monistickým koncepcím hodnocení je zde navržen model dualistický, který se zakládá na zásadním konceptuálním rozlišení mezi hodnotou estetickou a hodnotou uměleckou.Uměleckou hodnotu definuji jako hodnotu, která reflektuje obecný význam inovace exemplifikované dílem a její potenciál pro její další esteticko umělecké využití.Důsledky tohoto rozlišení jsou pak aplikovány na různé problémy soudobé estetiky s cílem ukázat přednosti duálního pojetí hodnoty uměleckého díla ve srovnání s přístupem monistickým. Na základě tohoto rozlišení  též navrhuji novou  teorie hodnocení uměleckého díla a ukazuji, že je v lepším souladu s kritickou praxí, než teorie dosavadní. Závěrem ukazuji, že filosofický problém uměleckého falza vzniknul právě nekritickým přijetím monistického předpokladu a že dualistické rozlišení mezi estetickou a uměleckou hodnotou přirozeným způsobem tento problém snadno řeší. Kniha je ilustrována 20 reprodukcemi analyzovaných obrazů a je doplněna seznamem vybrané literatury o problému uměleckého falza.
 Rukopis byl odevzdán nakladatelstí Academia, kde kniha vyjde v září 2004. Potvrzení nakladatelství je přiloženo.

2. Monografie v angličtině: Art and Forgery: an Argument for Dualism in Aesthetics.
Rukopis anglické verze knihy bude dokončen a připraven k publikaci v létě 2004 (viz. příloha "Podrobná zpráva")

3. Článek Forgeries and Art Evaluation: an Argument for  Dualism in Aesthetics, který shrnuje některé hlavní výsledky projektu, byl zaslán do čtvrtletníku the Journal of Aesthetic Education.

4. Přednáška Monism and Dualism in Aesthetics, shrnující hlavní teze výše zmíněné monografie, byla přednesena na Hebrejské universitě v Jeruzalémě v květnu 2003.