Smutný osud norských "Tatarů"
"Většina v Stortingu (norský parlament), s vyjímkou pokrokové strany,
včera uznala morální rehabilitaci Tatarů. Storting však odmítl původní návrh
Rudé volební aliance, který obsahoval vyjádření, že Norsko vědomě vedlo
plánovanou politiku etnické čistky vůči Tatarům ..."
(Zpráva v norském tisku 22.11. 1996)
Z takové zprávy asi nebudou lidé v Čechách moudří. Ale ani v Norsku se nenajde
mnoho lidí, kteří by měli ucelenější představu o existenci a rozsahu
pronásledování etnických menšin ve vlastní zemi.
Norsko je mladý stát, který vznikl jako plod nacionalistického a
racionalistického nadšení, jež spolu s jinými strašidly obcházelo Evropu před
nějakými 150 - 200 lety. Norský národní stát vznikl s myšlenkou, že Norskoje
etnicky homogenní země. Moc tedy náleží pouze jedné etnické skupině, ostatní
etnika jednoduše neexistují.
Pro norské úřady bylo naprosto nepochopitelné a silně se dotýkalo jejich
nacionálního cítění, že jiná etnika sama sebe nepovažovala za Nory, ani si
nepřála stát se Nory, a při tom se nechtěla odstěhovat ze země. Norská politika
i soudnictví se totiž tradičně řídily myšlenkou, že jednání při kterém
člověk dává najevo, že nechce být norským sociálním demokratem a že nechce
náležet k norské státní církvi, je hloupé, nemorální, ne-li trestné.
Tento postoj vyjadřovala ostatně i první norská ústava, která zakazovala jak
určitým národům (Židům), tak příslušníkům určitých církevních skupin
(jezuitům), pobyt na norském území. Příslušníci nenorksých etnických skupin se
tak po vzniku norského státu v roce 1905 ocitli v postavení mimo zákon. To, že
jak Samové (Laponci), tak Tataři (Romové) žili na území nově vzniklého Norska
odedávna, nehrálo žádnou roli.
Laponci, kmeny kočovných pastevců sobů na severu Skandinávie, Finska a
Ruska,
měli to štěstí, že se zdržovali příliš daleko v neobzdlených pustinách. S
ostatním obyvatelstvem se stýkali příliš málo, aby mohli být vystaveni většímu
a soustavnému asimilačnímu tlaku. Církvi se sice víceméně podařilo vykořenit
tradiční šamanské náboženství a Laponcům se zakazovalo nosit jejich lidové
kroje a používat laponštinu, lze však mluvit o kulturní diskriminaci Laponců,
nikoliv o jejich přímém pronásledování.
V roce 1976 se dokonce podařilo prosadit laponštinu coby vyučovací předmět do
místních škol. Stalo se tak přes odpor orgánů státní církve, které se
domnívaly, že "... něco takového není vůbec nutné, ba dokonce to může být i
škodlivé".
Od té doby se ale s problémem hnulo. Dnes funguje laponský parlament a právo
Laponců na vlastní jazyk a kulturu se v dnešním Norsku považuje za
neodiskutovatelné. Méně šťastnou skupinou jsou norští Romové, Tatere, jak se
jim říká v norštíně. Rodiny Romů kočovaly v hustěji obydlených krajích
jižního a jihozápadního Norska. Tím docházelo k jejich částečnému splývání s
obyvatelstvem, zároveň byli vystaveni velkým asimilačním tlakům.
Čeští skinheads by asi byli zklamáni vzhledem norských Romů. Většinou to jsou
světlovlasí lidé severského vzezření. Mezi Nory a Romy docházelo a dochází
relativně často k pokrevním svazkům. Ani jmény se od ostatních Norů neodlišují
(užívání romských jmen bylo v minulosti zakázáno), jejich kultura a řeč jsou
však romské.
Romové to v Norsku měli často opravdu těžké. V roce 1921 se při jednání
místního zastupitelstva v komunitě Sor-Odal dokonce objevil návrh vyhlášky,
která by legalizovala možnost Romy střílet. Tento návrh byl zamítnut poměrem
hlasů 15:8. Naproti tomu zákon o sterilizaci z roku 1934, který umožnil násilné
provádění zákroků, otevřel netušené možnosti při práci s "převýchovou" Romů.
Člověka napadá, že úřady tímto způsobem snad chtěly Romy vyhubit humannějším
způsobem než střelbou. Násilná sterilizace byla prováděna přinejmenším do roku
1948, podle Romského svazu i později. Jejími obětmi byly často romští chlapci
a dívky žijící v převýchovných ústavech. Ve většině případů nebyli o zákroku
pravdivě informováni, a tak vůbec netušili, co se s nimi vlastně děje.
Jiným způsobem, kterým se prováděla asimilace, bylo násilné odebírání
romských dětí rodičům a jejich umisťováním do převýchovných ústavů. (Podobná
praxe je ostatně v Norsku až do dnešních dnů velice oblíbená a používá se
nejen vůči etnickým skupinám, ale vůbec všem rodičům, které se úřadům z
nejrůznějších příčin znelíbí.) Metoda odnímání dětí měla tu výhodu, že s
chovancem ústavu bylo možné dále a v podstatě nekontrolovaně pracovat na
asimilačním procesu - po dohodě s ochotnými psychiatry se mohla provádět
sterilizace či kastrace, lobotomie atd. V případě norských Romů se zdá, že
praxe odnímání dětí se stala pravidlem. Podle některých pramenů došlo v letech
1907 - 1970 k tisícům případů, že romské děti byly odebrány rodičům. To je
slušný vysledek, uvážíme-li, že počet příslušníků romského etnika v Norsku
se v těchto letech odhaduje také jen na několik tisíc osob. Až do roku 1988
k těmto případům přitom docházelo vesměs bez jakýchkoliv zákonných podkladů.
Předseda Romského svazu v Norsku Leif Larsen proto hovoří o únosech dětí. Ví,
o čem mluví, on sám byl ve svých čtyrech letech takto unesen, dětství a mládí
strávil v různých dětských domovech, s rodiči se znovu shledal aý ve dvaceti
letech. Na to, zda byl také sterilizován nebo jinak trvale poznamenán, jsem se
neodvážil zeptat. Některé jeho sourozence se přes veškerou snahu rodiny dosud
nepodařilo vypátrat. V roce 1908 byla za účelem převýchovy Romů založena
pracovní převýchovná kolonie Svanviken. Její ředitel Knut Myhre popsal v roce
1963 (nejedna se o překlep, bylo to opravdu v třiašedesátém) cíle instituce
těmito slovy: "Vědomě potlačujeme charakter tohoto lidu. Snažíme se je
odtrhnout od spojení s jejich příbuznými, se kterými je vážou silná citová
pouta. Snažíme se jim poskytnout majetek a uložit povinnosti, vštípit návyky
a potřeby, které se nedají spojit s kočovným způsobem života, na jaký jsou
zvyklí a kterým jejich předci žili po staletí. ..Minulost bude zapomenuta..."
Romové přicházeli do tohoto tábora "dobrovolně". Ze strany úřadů dostávali
většínou na vybranou buď se zúčastnit převýchovného programu, anebo se smířit
s tím, že jim budou odebrány děti. Před nástupem do tábora ovšem museli rodiče
podepsat smlouvu obsahující podminku, že pokud se nebudou v táboře chovat
naprosto vzorně, budou jim děti odňaty. V praxi to znamenalo, že používání
romského jazyka nebo jiná drobná provinění proti vnitřnímu řádu výchovného
tábora se trestala tímto způsobem. Je zajímavé, že církev - tedy norská státní
(luteránská) církev - hrála velice aktivní úlohu v procesu potlačování
identity Romů - ostatně i Laponců. Její představitelé hráli podstatnou roli
v provádění nucených sterilizací, církev vedla v rámci svého programu mise
mezi bezdomovci v pracovní kolonii Svanviken.
Psychiatrie byla podle Lefina Larsena též velice intensivně využívána v
převýchově romského etnika. Lidé mají dosud v paměti slova Johanna
Schhaffenbergra, primáře psychiatrie:"Mýdlem a vodou Tatara neumyješ, k tomu
potřebuješ prach a kuli." Zejména metody jako lobotomie a kastrace se ukázaly
být velice efektivní. Romský svaz v Norsku má velké problémy při dokazování a
dokumentaci jednotlivých případů, úřady pochopitelně nechtějí vydat důkazy o
zvěrstvech, která probíhala zejména v průběhu padesátých let na mnohých
norských klinikách. Odůvodňuje se to poukazem na lékařské tajemství.
Samozřejmě, že tak velký zásah do lidského organismu, jako je lobotomie, se ne
vždy podaří. Jen v samotném Oslo byly podle Romského svazu nalezeny tři
hromadné hroby s popelem nezdařených lékařských experimentů padesátých let.
Identifikovat oběti těchto hrobů je však velice obtížné, pro nezávilé
skupiny, jako je Romský svaz, prakticky nemožné.
Nejprve je třeba vypátrat na základě různých indicií a svědectví jméno
předpokládané oběti. Tento předpoklad lze pak dotazem v úředních záznamech
buď potvrdit nebo vyvrátit. Počet obětí v jednotlivých hrobech je neznámý.
Oběti v těchto hromadných hrobech nejsou jen příslušníci jen romského etnika,
ti však jsou, zdá se silně zastoupeni. V každém případě, jak to tak vypadá,
v 50.letech neměli pré jen sovětští psychiatři.
Podobné případy jsou v Norsku stále tabu. K jejich zveřejnění a objasnění
může dojít v případech, že takové odhalení se bude někomu hodit v politické
hře, například při kompromitaci protivníka. Nezájem norských médií a
obyvatelstva vůbec o romskou problematiku vysvětluje Leif Larsen tím, že příliš
velký rozruch kolem případů by mohl poškodit pověst Norska coby vzorné
demokratické společnosti v zahraníčí. Autorita, které se země těší například v
OSN či při vyjednávání na blízkém východě, by mohla být oslabena.
V morální rehabilitaci a v částečném finančním odškodnění Romů, které
parlament před nedávnem odsouhlasil, vidí Romský svaz pouze začátek dlouhého a
složitého procesu. Musí následovat odhalení, vyšetření a spravedlivé vyrovnání
všech případů genocidy, které norské úřady a instituce romskému obyvatelstvu
způsobily. Leif Larsen říká, že má-li Norsko ambice pomáhat s politickým
úklidem v cizině, musí si nejdříve uklidit doma.
Případ norských Romů ukazuje, že fungování demokratických nástrojů samo o sobě
vůbec nestačí k tomu aby byla zajištěna lidská práva a důstojný život všech
občanů. Jakékoliv rozdělování společnosti na "správné" a "nesprávné" kulturní,
etnické, politické nebo společenské skupiny, na "nás" a ty "druhé", vytváří
zákonitě podmínky pro diskriminaci. Respektování lidských hodnot není možné
podmiňovat příslušností k jekékoliv skupině, ať už je to třeba proletariát,
katolická církev, bílá rasa nebo ten který národ. Jedině taková společnost,
která vidí ve svéprávné existenci každého jedince tu největší hodnotu, společnost,která je ochotna a schopna se zbavit návyku strkat lidi do skupinových
pytlů, může zajistit spravedlivé podmínky pro všechny své členy.
Jan Hájek, Oslo
Leif Bodil Larsen, předseda norského Svazu Romů (Fomanifolkets landsforening),
vyjádřil velký zájem o navázání styků s podobnými organizacemi v ČR.
Adresa: Leif Bodil Larsen, P.B. 80, 2436 VALER, Norsko
Aleš Houdek 7.leden 1997