Evoluce textů: od elektronických hypertextů ke kolaborativním textům

 

 

 

Úvod:

 

Na vývoji od textu k hypertextu a k novým médiím zdůrazňujeme překonání hierarchické  struktury „autor-čtenářtext“, která čtenáře nutila do pasivní role,  a vznik otevřené struktury „uživatel – interaktivní médium“, která platí pro většinu hypertextových a  multimediálních výtvorů.  Tato změna a vznik hypertextu způsobily skutečnou revoluci v humanitních vědách a vznik nových oborů, které teoreticky zkoumají umělecké, psychologické, politické a další důsledky nových technologií, a také prakticky zkoušejí nové možnosti médií na různých projektech. Podobná interpretace vývoje humanitních věd ve vztahu k novým technologií ovšem opomíjí  zásadnější změnu, která více vystihuje povahu nových médií a která naprosto mění navyklé způsoby psaní a čtení, totiž vznik struktury „účastnící – participační a interaktivní prostředí“.

Psané texty od dob elektronických textů více spolupracují a “komunikují” s čtenářem,  a tato interaktivita se díky kolaborativním technologiím ještě rozšířila  na spolupráci mezi samotnými čtenáři. Znamená to svérázné čtení  ve skupině, v které výměna informací neprobíhá jenom po linii čtenář – text (autor), ale také čtenář – čtenář. Interaktivní povaha nových médií tak překonala vazbu čtenáře na text a posílila spolupráci mezi samotnými čtenáři jak při čtení, tak při výměně textů a poznámek na určité téma. Právě tato spolupráce mezi čtenáři nebo uživateli hypertextových systému je důležitým momentem současného technologického vývoje, který naprosto změnil a ještě změní povahu intelektuální práce v humanitních vědách.

 

 

 

I.                    Krátký návrat k elektronickým textům

 

Vývoj nových technologií za poslední desetiletí způsobil bezprecedentní změny na poli humanitních věd. Tento zlom přišel s rozvojem elektronických textů, jejichž databáze přinášejí naprosto nové možnosti zacházení s texty jak ve vědeckém výzkumu, tak ve vzdělávání. Text nebo korpus textů se zpracovává   buď jako jednoduchý text v podobě ASCII nebo pomocí mark up jazyků (SGML, HTML, XML), které k textům přidávají znaky – tagy umožňující jak propojování textů, tak rozsáhlé prohledávání. Je to např. schéma TEI (text encoding initiative) vytvářené v  metajazyce SGML (Standard Generealized Markup Language), který umožňuje, abychom si  schéma kódování TEI nadefinovali podle individuálních potřeb a textů, což  přináší výsledky zejména v literární vědě a lingvistice. Digitalizované texty zpracované různými programy můžeme nejen číst, ale také v nich vyhledávat jednotlivá slova nebo slovní řetězce, případně vytvořit i konkordanci, spouštět celý text nebo jenom jeho část a různě ho přeskupovat.  Tímto se  intelektuální práce v humanitních vědách, která  je orientována především textově,  zjednodušuje ve fázi vyhledávání relevantních materiálu,  čímž se plně můžeme věnovat reinterpretaci a hodnocení textů. Díky novým technologiím se navíc relativizuje samotná interpretace, která se stává pouze jedním z mnoha historických pokusů o čtení daného textu, což je základní premisou postmodernismu, rozvíjenou jak v díle Jacquese Derridy,  tak Foucaulta, Deleuze, atd.   Čtení jako nikdy nekončící proces interpretace, která si uvědomuje svojí historickou, sociální a kulturní podmíněnost, se stalo technologickou skutečností v případě elektronických textů. Elektronické texty nám umožňují hledat tuto podmíněnost a kontext ve všech  textech, čímž se naše rozumění a interpretace stávají nikoli tajemnou inspirací nebo schopností, ale pohybem v textovém univerzu. Intelektuální práce není vymýšlením ex nihilo a hledáním původních pravd a mouder, ale poznáváním  vzájemných vztahů a provázanosti různých textů. Je to  práce s explicitními a implicitními referencemi v různých textech a obdobích, čili sledování všech výpůjček, výměn, dialogů, odmítání, vysvětlení nebo  zapomnění,  které se odehrávají od textu k textu, a od jednoho historického období k dalšímu. Sledování evoluce idejí a myšlenek  je základem humanitního výzkumu, protože na něm stojí všechny příběhy, mýty, filosofie, teorie apod. , které si vytváříme. Nové technologie zrychlují tento výzkum  pomocí metatextových prvků (tagy v markup jazycích), které oddělují věty, odstavce, klíčová slova, jako i další textuální struktury nebo gramatické jevy.  Hypertextové technologie tímto sice zlepšily a zrychlily práci jednotlivce s konkrétním textem (vyhledávání a nacházení odkazů),  neumožňují ovšem komunikaci a spolupráci více jednotlivců – badatelů nad společným tématem, což je dalším důležitým prvkem každého vědeckého  výzkumu.

 

 

 

II.                 Kolaborativní texty a projekty

 

Kolaborativní technologie znamenají rozvinutí interaktivních možností hypertextových technologií a vytvoření zcela nového typu vztahů mezi člověkem a médii. Ať už se jedná o různé diskusní skupiny, konferenční systémy, chaty, společnosti MUDs, ale také o kolaborativní psaní a umělecké projekty, uživatelé se ve všech případech stávají také participanty, účastníky a spolutvůrci daného projektu. Zdá se, že vývoj nových médií směřuje právě ke “kolektivní” podobě, k svérázné socializaci cyberprostoru, kterou můžeme pozorovat v nejrůznějších oblastech, od zábavy (v případě tzv. fantextů) po vážný výzkum  (různé filtrační a anotační nástroje). Důvody kolektivizace a socializace cyberprostoru jsou nejen psychologické (menší pocit osamocení a radost se sdílení a spolupráce), ale především pragmatické, protože výměna a zpracování informací mezi odborníky je v dnešní době základem vědecké práce. Kolaborativní technologie mají cíl kromě podpory vzájemné spolupráce účastníků, umožnit také lepší tříbení názorů a rozhodování, ať už jsou to fanouškovské stránky, které shromažďují fantazijní příběhy o různých postavách z filmů (pak se jedná o společné fantazírování, které má dokonce vlastní literární kritiku), nebo různé filtrační a anotační systémy (CritSuite, Backlinks), případně systémy, které k třídění názorů napodobují burzu či sázkovou kancelář (Foresight Exchange). Všechny tyto systémy se soustřeďují na proces přenášení a zpracování informací mezi členy určité skupiny, čtenáři určitých stránek nebo jednoduše zájemce o určitou problematiku, a tyto skupiny mohou být různě veliké.

Zatímco se tradiční knihověda nebo informační věda zabývaly problémem přenosu informací mezi „příjemcem“ a „odesílačem“, kolaborativní technologie přinášejí nový typ otázek, které se týkají především skupinové interakce, totiž sdílení, přenášení a tříbení informací v různých společnostech. Zejména pro dnešní vědecké komunity je toto dominantní způsob získávání poznatků a také objevování. Teprve ve skupině odborníků se vytváří odpovídající prostředí pro podnětnou diskusi, v které se mnohem rychleji dozvíme, v čem se mýlíme, než kdybychom všechno promýšleli o samotě. Ve skupině máme také šanci dozvědět se mnoho nových a nečekaných informací od ostatních účastníků. Platí to samozřejmě i pro humanitní vědy, které pomocí kolaborativních technologií mohou vytvořit prostředí pro hodnotnou kritiku a překonat provinčnost, která je tak rozšířená, hlavně v lokálním kontextu. V neposlední řadě, je to mnohem lepší prostředí pro získání relevantních informací než jsou vyhledávače.  Jedním slovem, kolaborativní technologie jsou nejen strojem, ale především  skupinou lidí, která se intenzivně něčím zabývá a vzájemně obohacuje.

Podobná kolektivistická tvrzení se mohou zdát nepřijatelná vzhledem k individualismu, který od dob romantismu ovlivnil naší představu objevování jako díla  géniů a superlidí inspirovaných něčím božským spíše než lidským. Tato představa je ovšem mylná vzhledem k jazyku,  který je kolektivním výtvorem a bez kterého žádný objev ani kognitivní schopnost není možná. Jazyk se učíme ve společnosti, takže základ našich kognitivních schopností je zásadně společenský a není důvod si myslet, že naše ostatní schopnosti pramení z něčeho jiného než je komunikace a zpracování informací. Navíc, schopnost komunikace je základem jakékoli organizované společnosti. Podobný výklad zní velmi nudně v porovnání s výklady o vzniku civilizace božím zásahem nebo působením jedince, který je bohem osloven, ale podobný výklad lze doložit vývojem  společnosti. Tento vývoj vychází z přítomnosti standardizovaných a přijatelných komunikačních nástrojů a je přímo úměrný  rychlosti a množství přenášených informací a zboží. Kolaborativní technologie jsou jen dalším evolučním krokem, který započal jazykem a pokračoval rozvojem různých médií a nových způsobů komunikace mezi lidmi. Evoluční funkce kolaborativních technologií v sociálním procesu komunikace je zlepšit kvalitu diskusí a rozhodování, které jsou důležité pro rozvoj poznání v naší složité civilizaci. Proto jsou nutné nové a účinnější způsoby distribuce vědění, totiž efektivnější mechanismy sbírání a publikování relevantních názorů - filtrování. Problém filtrování v kolaborativních technologií překvapivě není jen technologickou otázkou archivace materiálů, rychlosti vyhledávání, propojení databází atd., ale především otázkou zlepšení komunikace mezi lidmi. Zvláštností kolaborativních systémů je, že jejich cílem není jenom shromažďování a distribuce informací, ale také zlepšení sociálních kontaktů a komunikace v  různých skupinách. Výměna názorů a poznatků se odehrává mezi účastníky – uživateli podobné technologie, v menší míře mezi stroji. Tím se podporuje nejen informovanost, kterou snadno zaručí každý lepší vyhledávač, ale navíc kritické myšlení a větší názorová různorodost, které mohou vzniknout pouze ve společnosti odborníků. Podobně složité kognitivní procesy jsou totiž závislé právě na sociálních jevech, jako je diskuse a disputace, které kolaborativní technologie podporují, takže se jedná o intenzivní spolupráci lidí a strojů.

V diskusích kolem kolaborativních technologií se stále objevují zmíněné dva momenty: evoluční funkce ve vědění a poznání a na druhou stranu spolupráce člověka se strojem, čili vznik technologie, která je úzce závislá na lidech a na jejich komunikaci. Proto se kromě kolaborativních technologií objevuje také další název, který více vystihuje obě tyto vlastnosti, totiž „Social Software for the Evolution of Knowledge“ (sociální software pro evoluci vědění).

 

 

 

 

 

 

III.       Kolaborativní technologie a evoluce vědění

 

Evoluční role kolaborativních technologií je zdůrazňovaná hlavně Foresight Institutem, organizací blízkou idejím transhumanistického hnutí, které veškerou technologii vykládá jako další evoluční proces, přičemž odmítá rozdělení na přírodní a umělé, a tím i představu evoluce řízené a odehrávající se pouze v přírodě. Koncept evoluce vědění, které se odehrává za pomocí nových strojů a spolupráce strojů a lidí,  odmítá tradiční představu kumulativního růstu ve vědě, který by byl lineární. Myšlenka evoluce je pro vědecký výzkum velmi důležitá, protože označuje spontánní růst,  který probíhá  řadou pokusů a chyb. Není to náhlý proces, který se děje podle něčího plánu. Důležité je také uvědomit si význam médií v tomto procesu, totiž, že jenom myslící jedinec na to nestačí, protože pro svoje myšlení potřebuje materiál a další myslící subjekty, z čeho plyne nezastupitelný význam nových médií. Podle evoluční „epistemologie“ je růst poznatků a vědy stejně nepředvídatelný a složitý jako vznik a přežití nových organismů,  který se řídí střídáním variace a selekce, odmítáním a přijetím různých teorií a poznatků, které nejlépe posloužili v určité situaci nebo k vyřešení konkrétního problému.  Nejjasněji je myšlenka evoluce popsána v díle Erica Drexlera „Hypertext Publishing and the Evolution of Knowledge“. Evoluce je, podle Drexlera, vždy výsledkem variace a selekce replikátorů, což jsou geny v případě živých organismů, zatímco v případě vědění a poznání jsou to ideje neboli memy (pojem vypůjčený od Richarda Dworkina). Rekombinace, mutace a následný výběr nejúspěšnějších genů v sexuální reprodukci je proces podobný přenosu idejí z jedné lidské mysli do druhé, které také nikdy nezůstávají stejné, ale mísí se s lokálními „memy“, aby vytvořily nové nápady a ideje. Vědecká komunita díky svojí tradici vytvořila instituce, které zrychlují a zlepšují efektivní replikaci, variaci a selekci poznatků a objevů. Univerzity, konference, odborné časopisy nejsou nic jiného než replikátory idejí (memů), které se utřiďují, zpracovávají  a ohodnocují následnou kritickou diskusí a různými pokusy.  Z toho pak  plyne, že zlepšení kritické diskuse a evoluce vědění se děje tím, že zrychlíme a zlepšíme variaci, replikaci a selekci nápadů, což znamená umožnit názorovou různorodost v případě variace, zrychlit distribuci a výměnu informací v případě replikace, a zlepšit možnosti kritické diskuse a filtrování v případě selekce. Ve všech třech případech se jedná o využití a zdokonalení stávajících médií a jejich propojení, čímž se zlepší spolupráce, komunikace a přenos „poznatkových genů“ – memů. Drexler a transhumanisté věří, že je třeba vytvořit médium, které zrychlí tuto evoluci vědění, tím že bude přinášet stále nové ideje, zrychlovat jejich reprodukci a také umožňovat efektivní ohodnocení v kritické diskusi. Podobné médium musí na rozdíl od starých médií umožňovat rychlejší a levnější publikaci názorů, a také zpřístupnit archiv co nejširšímu okruhu odborníků s lepším indexováním a mechanismem citací.

Variace, replikace a selekce idejí a memů (Drexler v tomto kontextu používá slova „expression“, „transmisson“ and „evaluation“) se odehrávají samozřejmě v každé mysli, ale tento evoluční proces je mnohem účinnější, když se odehrává ve velkém množství lidských myslí. Drexler zkoumá možnosti existujících médií a ukazuje jejich nedostatečnost: TV a rádio neumožňují výzkum a kritickou diskusi, protože podporují velmi jednostrannou komunikaci, tištěné médium sice otevírá více prostoru pro reakce, ale má velkou nevýhodu v tom, že se všechno děje se zpožděním. Kolaborativní systémy (v Drexlerově terminologii „Hypertext publishing“) naopak spojují intenzitu interakce v malých skupinách, kde dochází k rychlé výměně názorů a poznatků, s větší informovaností a odborností,  kterou zaručují tištěná média. Nejblíže ke kolaborativním technologií mají konferenční systémy, které rychle zprostředkovávají názory a distribuují je velkému počtu lidí. Problém diskusních skupin a konferencí na internetu je ovšem v tom, že nemají účinný filtrační systém, takže se neubrání spamování a nepodstatným informacím, navíc příspěvky se málo kdy archivují, takže je prakticky nemožné najít hledaný řetězec nebo heslo. Kolaborativní systém, který si představuje Drexler, by měl splňovat následující vlastnosti:

1)      podporovat odkazy v obou směrech na rozsáhlém počtu hypertextů (full hypertext),

2)      anotaci paragrafů a menších částí textů ze strany čtenářů, které nemůže ovlivňovat  autor, čímž se umožní kritika (fine grained linking nebo fine grained hypertext) , 

3)      ukazovat uživatelům poznámky a odkazy, které je zajímají a které mohou vyhledat (filtered hypertext),

4)      systém musí být veřejný a otevřený co nejširšímu počtu lidí.

Kolaborativní systémy, tak jak jsou navrhovány a realizovány Foresight Institutem, by měly umožňovat lidem lépe vyjadřovat nápady, postoje, kritiky, a také vytvářet komunity,  které se zabývají určitými, velmi detailními problémy nebo diskusí. Největší problém, který se Drexeler snaží řešit spočívá v tom, jak se vyhnout zjednodušením, polarizaci a opakováním, které často poznamenávají diskuse. Řešením je najít způsob, jak reprezentovat složité problémy a jejich kontext, ke kterým by se přidávaly poznámky tak, že odkazují  k velmi konkrétním místům v textu. Takové odkazy pak nemohou být triviální, a navíc se neopakují, protože vidíme, co i ostatní k tomuto místu v textu napsali. Velkou výhodou nových médií také je, že některé věci nemusí dlouze popisovat, protože je mohou ukázat, třeba simulací nebo modelem. Tyto výhody samozřejmě znamenají efektivnější využití intelektuálního úsilí, čímž se řeší více problémů, vytváří se lepší technologie a prosperita.

Jak vypadají kolaborativní systémy v praxi? Většina systémů pro kritickou a odbornou diskusi na webu, jako je CritSuite, většinou barvou zviditelňuje a odlišuje různé komentáře, dotazy, kritické argumenty, které s daným článkem nebo problémem souvisí.  Tato skrytá a někdy subverzivní čtení primárního textu v případě CritSuite vidíme, když přes odkaz přejedeme myší nebo klikneme levým tlačítkem myší. Tím se také ukáže mapa, která znázorňuje všechny další odkazy a poznámky spojené s daným místem. CritSuite se vlastně skládá ze třech částí, z nichž první umožňuje jednotlivcům komentovat a zkoumat existující hypertextový dokument (CritLink), další část se týká navigace na webu pomocí grafického interface (CritMap) a třetí část archivuje emaily a poznámky (CritMail). Komentáře k textu jsou rozlišeny barevně: zelená znamená souhlas,  červená nesouhlas, modrá je komentář, oranžová znamená dotaz, navíc se ještě objevují malé symboly, které zdůrazňují význam barev (+ souhlas, - nesouhlas, # komentář a ? je dotaz). CritSuite umožňuje univerzální anotaci každého webu, a to nejen jednotlivci, ale i různými skupinami, které si mohou vytvářet soukromé anotace neviditelné pro ostatní návštěvníky. Zajímavá je také služba, která vás e-mailem upozorní na změny v určitých odkazech nebo na nové příspěvky. Kromě CritSuite, existují ještě starší systémy, jako je Backlinks, Hyper-G nebo Annotator. Na rozdíl od diskusních skupin, chatů a stránek, jsou všechny tyto systémy mnohem lépe strukturovány, takže umožňují lepší orientaci, a tím i kvalitnější diskusi.

 

 

 

 

 

 

 

IV.               Kolaborativní technologie jako spojení lidských kognitivních schopností a umělé inteligence

 

Hledání efektivních mechanismů sbírání a publikování relevantních názorů na nových médiích naráží na problém filtrování a orientace v nepřeberném množství informací. Jako řešení problému se nabízí spolupráce mezi uživateli v podobě kolaborativních systémů, čímž vzniká zajímavé spojení lidské a umělé inteligence. Jedním z prvních teoretiků, který nabídl podobné řešení, je Alexander Chislenko, který navrhl systém automatizovaného kolaborativního filtrování (Automated Collaborative Filtering of Information, ACF) a sémantického transportu (semantic transport). ACF je technologie, která automatizuje a zlepšuje existující mechanismy distribuce informací tím, že propojuje lidi s podobnými zájmy a srovnává jejich uživatelské profily, aby na základě těchto zkušeností mohla vyhledávat a nabízet relevantní dokumenty. ACF proto nejen přenáší informace, ale tyto informace umí třídit a personalizovat na základě zájmů určitých skupin uživatelů. Tato spolupráce je založená na spojení lidské a umělé inteligence,  čímž se optimalizuje distribuce vědění a informací. Podobná spolupráce je nutná, protože dnešní společnost se stala tak složitou, že ji nemůže uchopit omezený lidský intelekt, zároveň ovšem na ní nestačí ani samotné stroje kvůli inflaci a stále narůstajícímu množství různých informací, které sice archivují a v omezené míře mohou prohledat, výsledky ovšem vypadají nepřehledně.

Fenomén spojení člověka a technologie, lidské a umělé inteligence, je pro Chislenka širším fenoménem, který je mnohem starší než kolaborativní technologie a provází celé lidské dějiny. Složité organismy, jakými jsou lidské bytosti, potřebují používat nástroje a pomůcky k zlepšení podmínek svého přežití. V průběhu evoluce pak postupně s těmito pomůckami a nástroji začínají dokonce splývat. Mezi lidskými orgány (genetickou výbavou) a nástroji (produkty našich „memů“, idejí) není nepřekonatelný rozdíl, ale jen otázka času a evolučních změn, které vedou k jejich symbióze. Člověk nebyl jednoduše stvořen tak jak ho známe v dnešní podobě, ale v procesu evoluce získal určité vlastnosti a vzhled, které teď pokládáme za normální. Pomůcky a nástroje vždy provázely jeho evoluci a nejsou to jenom fyzické předměty, nýbrž také naučená chování, teorie a veškeré vědění. Všechny tyto extenze člověka, totiž jeho tělesných a intelektuálních schopností, Chislenko nazývá exosomatic attachments (mimotělesnými doplňky), a přičítá jim společenský význam.

Zajímavým a startujícím momentem v procesu evolučního spojení lidí a strojů je situace,  kdy množství a složitost nástrojů a pomůcek překročí možnosti individuální inteligence, takže dochází k specializaci, k přerozdělení funkcí jednoho organismu na více organismů. Vlastnosti a funkce, které do té doby patřily k jednomu organismu, se začnou přenášet na meta-personální úroveň. Následkem toho se neorganizovaná skupina lidí (populace) stává integrovanou sociální strukturou, v které se jednotlivé organismy přeměňují na určité nástroje s určitou funkcí, čímž vznikají různé profese. Další strategie, jak zvládnout stále složitější systém nástrojů a pomůcek (čili strukturovanou společnost), je přenést některé „lidské“ vlastnosti přímo na stroje, které budou rychlejší a spolehlivější než lidé a vlastně se tím stanou autonomní. Podobný proces nastal nejen v případě naší fyzické a tělesné síly, kterou jsme z větší části přenesli na stroje, protože fyzicky dovedou víc než naše těla, ale právě v oblasti komunikace a přenášení informací. Lidský mozek mnohem pomaleji zpracovává některé operace, takže místo něj je lepší používat stroj. Metafora, která tento proces vystihuje, je vztah vaření k trávení. Vařením se část proteinů štěpí mnohem efektivněji než při našem trávení, takže jsme se stali  natolik závislí na tepelném zpracování potravin, že většina z nás například již neumí trávit syrové maso. Vaření se stalo běžnou součástí našeho života,  zastupuje naše méně efektivní trávicí funkce, a je to vlastně extenzí našeho trávicího traktu.  Podobný vývoj nastává také v případě inteligence a kognitivních schopností. Zatímco v  minulosti byl každý člověk dobře obeznámen se svým okolím a měl nad ním kontrolu,  v složitém systému, jakým je dnešní společnost, je podobná kontrola nemyslitelná. Každý z nás je konfrontován s takovým množstvím předmětů, lidí a situací, které sám nikdy nemůže zpracovat, a proto je odkázán na stroje a na jiné lidi. Kolaborativní technologie ACF je jenom aplikací tohoto pozorování o závislosti na zkušenostech jiných lidí a na nástrojích. Chislenko proto používá metaforu sémantického transportu (semantic transport) neboli sociálního nástroje, který, na rozdíl od jiných transportů přenášejících fyzické objekty a data, umí přenášet velmi abstraktní a složité struktury a předměty mezi fragmentovanými částmi sociálního organismu. ACF je vlastně rozvinutím běžné lidské zkušenosti, že když si s něčím neumíme poradit, jednoduše zavoláme někomu, kdo by nám mohl pomoci. Zatímco v tomto případě se rozhodneme použít primitivní filtr, jakým je omezený počet lidí, které známe, kolaborativní technologie mají za úkol vytvořit mnohem složitější filtry na základě velkého množství lidí, o kterých ani netušíme, že by mohli mít podobné zájmy. Běžné příklady přenášení informací ve společnosti, když si sdělujeme dojmy z nových filmů,  hodnotíme různé restaurace atd., vycházejí z omezených zdrojů: něco známe z vlastní zkušenosti, něco z doslechu, případně nás někdo odkáže na někoho jiného. Toto jsou, podle Chislenka, případy pasivního filtrování, a právě tento proces je třeba využít aktivním způsobem a rozšířit jeho působnost nejen na konverzační témata, ale na všechny oblasti vědění. Aktivní kolaborativní filtrování (active collaborative filtering) je potřebné právě u témat a  problémů, kde je množství informací nepřeberné. Jednoduchým příklad ACF může být spolupráce lidí, kteří si navzájem předávají  informace, kdykoli se něco zajímavého v dané oblasti stane. Toto je příklad aktivního filtrování, protože informace nehledáme v momentě, když ji potřebujeme, ale jsme domluveni se skupinou lidí, která sdílí naše zájmy a která nás bude průběžně informovat o relevantních změnách a nových informacích. Cílem pro kolaborativní stroje již není navštívit všechny stránky, pročíst si všechny noviny a projít všechny knihovny, ale vytvořit kruh lidí, kteří sdílí určitý profesionální zájem. Samozřejmě se toto může odehrávat i bez zprostředkování stroje, ale tím jsme značně omezeni na vlastní kontakty a kontakty našich známých.  Větší efekt má aktivní filtrování, které k tomu používá stroje. Kolaborativní stroje pak již nemají pouze roli uchovávačů vědění, přenosu, ale vytvářejí a zároveň se stávají filtrem, který umí porozumět a posoudit materiály. Dochází tím k zajímavé spolupráci, která umožňuje vyhledávání a filtrování informací pomocí lidské inteligence za rychlostí stroje. Zaznamenávání názorů různých lidí o důležitosti a kvalitě nabízených informací nebo  materiálů,  a následné použití těchto záznamů k zlepšení výsledků vyhledávání pomocí počítače, je technologii, kterou Chislenko nazývá automatickým kolaborativním filtrováním (Automated Collaborative Filtering, také ACF) nebo syntetizující inteligencí (Synthetic Intelligence, SI),  protože kombinuje lidskou a umělou inteligenci. ACF tím umožňuje nejen najít lidi s podobnými názory a zájmy, odborníky v určité oblasti, ale zároveň zlepšuje naší komunikaci a výzkum, což  má dalekosáhlý vliv na celou společnost.

 

Denisa Kera, 2000

 

 

 

 

 

Použitá literatura:

 

Alexander Chislenko (1997). Automated Collaborative Filtering and Semantic Transports, http://www.lucifer.com/~sasha/articles/ACF.html

K.Eric Drexler (1998). Hypertext Publishing and the Evolution of Knowledge,

http://www.foresight.org/WebEnhance/HPEK1.html

Materiály organizace CritSuite (Critical Discussion Tools for the Web)

http://crit.org/index.html a Foresight Institutu http://www.foresight.org/

Projekt Foresight Exchange http://www.ideosphere.com/fx/main.html

 

 

 

 

Doporučená literatura:

 

Alexander Chislenko. Semantic web, http://www.lucifer.com/~sasha/articles/SemanticWeb.htm

Alexander Chislenko. Networking in the Mind Age. Telepolis 08/1996  http://www.heise.de/tp/

Alexander Chislenko. Intelligent Information Filters and Enhanced Reality. Extropy #16 (vol.8, no.1) 1996.  http://www.lucifer.com/~sasha/EnhancedReality.html

Paul Resnick. Filtering Information on the Internet. Scientific American, March 1997. http://www.sciam.com/0397issue/0397resnick.html

David Gelertner. Mirror Worlds, Oxford, 1992.

Johan Olaisen, Patrick Wilson and Erland Munch-Pedersen, ed. 1996. Information Science: From the Development of the Discipline to Social Interaction. Oslo: Scandinavian University Press.

Howard Bloom. The Lucifer Principle, Atlantic Monthly Pr, 1997.

Robin Hanson. Could Gambling Save Science? Encouraging an Honest Consensus. Social Epistemology 9(1):3-33,45-48, 1995. http://uhall590d-1.sph.berkeley.edu/gamble.html

Nick Szabo. Smart Contracts, Extropy #16 (vol.8, no.1) 1996. http://www.lucifer.com/~arkuat/ext17.htm nebo

http://www.best.com/~szabo/smart.contracts.2.html

Collaborative Writing Engine http://www.shout.net/~sigfried/

Nodes Network http://nodes.net/

Freely Available Information Filtering Systems http://www.glue.umd.edu/~dlrg/filter/software.html

ACF technologie  http://www.sims.berkeley.edu/resources/collab/