Souhrn výsledků
Záměry grantového úkolu vycházely
ze základních cílů teoretického rozboru a výzkumného šetření , které byly
stanoveny na začátku realizace projektu:
- rozpracování vybraných teoretických východisek v pojetí autority (filosofických,
psychologických a pedagogických),
- autorita z hlediska historie a současnosti (u nás i v zahraničí, například
antipedagogika, antiautoritativní směry, postmodernismus, krize školy),
- analýza vztahů autority s výchovou, kázní a svobodou (manipulace, poslušnost, moc,
odpovědnost),
- experimentální ověřování pojetí autority samotnými učiteli a žáky
základních a středních škol (výzkum ve vybraných školách v České republice),
- tvorba a ověřování samostatných vzdělávacích programů podporujících
interpersonální vztahy založené na přirozené autoritě.
Předpokládané výstupy grantového úkolu:
- speciální teoretické studie o problematice autority v pedagogickém prostředí,
- praktické didaktické programy spolupracujícího chování (pojetí autority pedagoga
z pohledu učitele a žáka, modely pozitivního řízení, autorita a asertivní pojetí
výuky, názory rodičů na pojetí autority ve škole),
- dílčí výzkumné zprávy z jednotlivých etap výzkumného šetření,
- učební texty a dílčí statě v odborném tisku (teoretického i metodického
charakteru).
Hlavní konkrétní výstupy řešitelského týmu:
-Vališová, A. a kol.: Autorita jako teoretický problém. Praha, Karolinum 1998
(sborník).
- Vališová, A. a kol.: Autorita ve výchově - vzestup, pád nebo pomalý návrat.
Praha, Karolinum 1999 (sborník).
- Konference na téma "Vytrácí se autorita ve výchově nebo mění své
podoby?", konaná na FFUK v Praze dne 22.2. 2000.
Dílčími výstupy byly následující vybrané studie (viz přílohy závěrečné
zprávy):
- Kolář, Z., Dobal, J.: Projekt výzkumu autority učitele ve vyučování.
- Novotný, P.: Metodologické otázky zkoumání autority. In: Autorita ve výchově.
Praha, Karolinum 1999, s.169-183.
- Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole. Praha, H§H 1998, 3. upr. vyd.
- Vysokoškolská pedagogika pro učitele - inženýry. CD ROM.
- Vališová, A.: Spiele mit offenen Karten oder offene Kommunikation. EDUCA
Consulting 1997, s. 160.
- Vališová, A.: The development of teachers-engineers social competence. In:
Engineering Education in the Third Millenium. Istanbul, ITU 1999, s.705-707.
- Dobal, J., Vališová, A.: Problém autority v prostředí rodiny a školy. Učitelské
listy 1998-1999 (seriál).
- Bendl, S.: Strašidlo nekázně. Praha, TH 1998.
Pozn.: Nezbytné součásti závěrečné zprávy tvoří:
a) přílohy č. 1-16, b) výtisky sborníků, c) CD-ROM
|