Závěrečná zpráva grantu 085/1997/A-PP/FF

Název projektu: Autorita jako pedagogický problém /pojetí autority v interakci učitel a žák v období transformace českého školství/
Hlavní řešitel: PhDr. Alena Vališová, CSc.
Spoluřešitelé: Doc. PhDr. Jiřina Taxová, DrSc.; Prof. PhDr. Zdenek Kolář, DrSc.; Doc.PhDr. Jiří Pelikán, CSc.; Mgr. Irena Čejková; PhDr. Matouš Řezníček; Doc.PhDr. Věra Poláčková, CSc.; Doc. PhDr. Jaroslav Koťa; PhDr. Richard Jedlička; Doc. PhDr. Karel Rýdl, CSc.; PhDr. Petr Nesvadba, CSc.; PhDr. Jitka Lorenzová; Mgr. Jakub Dobal; Prof.dr. Ewa Marynowicz - Hetka; PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D; Prof. PhDr. Vlastimil Pařízek, CSc.; PhDr. Jana Uhlířová, CSc.; Prof., PhDr. Jarmila Skalková, DrSc.; Mgr. Petr Novotný; Prof. PhDr. Stanislava Kučerová, CSc.
Období řešení: 1997-1999
Celková dotace: 191,8 tis. Kč

Souhrn výsledků

Záměry grantového úkolu vycházely ze základních  cílů teoretického rozboru a výzkumného šetření , které byly stanoveny na začátku realizace projektu:
- rozpracování vybraných teoretických východisek v pojetí autority (filosofických, psychologických a pedagogických),
- autorita z hlediska historie a současnosti (u nás i v zahraničí, například antipedagogika, antiautoritativní směry, postmodernismus, krize školy),
- analýza vztahů autority s výchovou, kázní a svobodou (manipulace, poslušnost, moc, odpovědnost),
- experimentální ověřování pojetí autority samotnými učiteli a žáky základních a středních škol (výzkum ve vybraných školách v České republice),
- tvorba a ověřování samostatných vzdělávacích programů podporujících interpersonální vztahy založené na přirozené autoritě.
Předpokládané výstupy grantového úkolu:
- speciální teoretické studie o problematice autority v pedagogickém prostředí,
- praktické didaktické programy spolupracujícího chování (pojetí autority pedagoga z pohledu učitele a žáka, modely pozitivního řízení, autorita a asertivní pojetí výuky, názory rodičů na pojetí autority ve škole),
- dílčí výzkumné zprávy z jednotlivých etap výzkumného šetření,
- učební texty a dílčí statě v odborném tisku (teoretického i metodického charakteru).
Hlavní konkrétní výstupy řešitelského týmu:
-Vališová, A. a kol.: Autorita jako teoretický problém. Praha, Karolinum 1998 (sborník).
- Vališová, A. a kol.: Autorita ve výchově - vzestup, pád nebo pomalý návrat.  Praha, Karolinum 1999 (sborník).
- Konference na téma "Vytrácí se autorita ve výchově nebo mění své podoby?", konaná na FFUK v Praze dne 22.2. 2000.
Dílčími výstupy byly  následující vybrané studie (viz přílohy závěrečné zprávy):
- Kolář, Z., Dobal, J.: Projekt výzkumu autority učitele ve vyučování.  
- Novotný, P.: Metodologické otázky zkoumání autority. In: Autorita ve výchově. Praha, Karolinum 1999, s.169-183.
- Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole. Praha, H§H 1998, 3. upr. vyd.
- Vysokoškolská pedagogika pro učitele - inženýry. CD ROM.
- Vališová, A.: Spiele mit offenen Karten oder offene Kommunikation.  EDUCA Consulting  1997, s. 160.
- Vališová, A.: The development of teachers-engineers social competence.  In: Engineering Education in the Third Millenium. Istanbul, ITU 1999, s.705-707.
- Dobal, J., Vališová, A.: Problém autority v prostředí rodiny a školy. Učitelské listy 1998-1999 (seriál).
- Bendl, S.: Strašidlo nekázně. Praha, TH 1998.
Pozn.:  Nezbytné součásti závěrečné zprávy tvoří:
a) přílohy č. 1-16, b) výtisky  sborníků, c) CD-ROM