Závěrečná zpráva grantu 225/1997/A-PP/PedF

Název projektu: Koncepce pokročilé výuky ruštiny jak 2. cizího jazyka na středních školách ve vztahu k přípravě učitelů
Hlavní řešitel: PhDr. Hana Žofková, CSc.
Spoluřešitelé: PhDr. Radka Hříbková, CSc.; PaedDr. Jana Folprechtová, CSc.
Období řešení: 1997-1999
Celková dotace: 267,7 tis. Kč

Souhrn výsledků

1. Byla vytvořena lingvodidaktická koncepce pokročilé výuky ruštiny jako 2. cizího jazyka na středních školách, která završuje ucelené studium ruského jazyka od počátečního stadia s plynulým přechodem k pokročilé etapě výuky s možností ukončit studium maturitní zkouškou.
2. Tato koncepce je realizována v trojdílném učebním souboru Raduga (1.dil vyšel v r. 1996, 2. díl 1997, 3. díl 1999), vybaveném v každém díle učebnící, pracovním sešitem pro žáky, metodickou příručkou pro učitele a zvukovou nahrávkou v rozsahu 90 minut.
3. Řešitelé vypracovali program přípravy středoškolských učitelů na praktickou realizaci navržené koncepce vyučování ruštině jako 2. cizímu jazyku, čímž byly vytvořeny podmínky pro co nejrychlejší zavedení navržené koncepce do školní praxe. Většina semínářů pro učitele byla věnována metodickým otázkám práce s jednotlivými částmi učebního souboru, ale také aktuálním otázkám lingvistickým, literárněvědným a kulturologickým. Diskuse učitelů na těchto seminářích potvrzují, že vytvoření trojdílného učebního souboru Raduga výrazně přispělo k zájmu o studium ruského jazyka v České republice.
4. V souvislosti s tvorbou lingvodidaktické koncepce a navazujícího učebního souboru vznikly příspěvky k řešení některých klíčových lingvodidaktických otázek (zejména např. explicitní a implicitní formy uplatňování zřetele k mateřštině, vztahy receptivnosti a produktivnosti při vyučování cizojazyčné slovní zásobě, otázky humanizace výuky cizích jazyků, práce s uměleckým textem a nový pohled na teorii vyučování ruské literatuře v české škole).
5. Poznatky o lingvodidaktické koncepci pokročilé výuky RJ jako druhého cizího jazyka na středních školách byly zapracovány do přípravy učitelů v rámci magisterského studia na UK-PedF v Praze. Tyto poznatky byly v rovině
teoretické i praktické začleněny zejména do přednášek a seminářů z lingvodidaktiky, ale v rámci pedagogizace přípravy učitelů CJ i do některých dalších studijních disciplín, zejména do praktických jazykových cvičení a do teorie vyučování ruské liteteratuře v české škole.