Souhrn výsledků
1. Byla vytvořena lingvodidaktická
koncepce pokročilé výuky ruštiny jako 2. cizího jazyka na středních školách,
která završuje ucelené studium ruského jazyka od počátečního stadia s plynulým
přechodem k pokročilé etapě výuky s možností ukončit studium maturitní zkouškou.
2. Tato koncepce je realizována v trojdílném učebním souboru Raduga (1.dil vyšel v
r. 1996, 2. díl 1997, 3. díl 1999), vybaveném v každém díle učebnící, pracovním
sešitem pro žáky, metodickou příručkou pro učitele a zvukovou nahrávkou v rozsahu
90 minut.
3. Řešitelé vypracovali program přípravy středoškolských učitelů na praktickou
realizaci navržené koncepce vyučování ruštině jako 2. cizímu jazyku, čímž byly
vytvořeny podmínky pro co nejrychlejší zavedení navržené koncepce do školní
praxe. Většina semínářů pro učitele byla věnována metodickým otázkám práce s
jednotlivými částmi učebního souboru, ale také aktuálním otázkám lingvistickým,
literárněvědným a kulturologickým. Diskuse učitelů na těchto seminářích
potvrzují, že vytvoření trojdílného učebního souboru Raduga výrazně přispělo k
zájmu o studium ruského jazyka v České republice.
4. V souvislosti s tvorbou lingvodidaktické koncepce a navazujícího učebního souboru
vznikly příspěvky k řešení některých klíčových lingvodidaktických otázek
(zejména např. explicitní a implicitní formy uplatňování zřetele k mateřštině,
vztahy receptivnosti a produktivnosti při vyučování cizojazyčné slovní zásobě,
otázky humanizace výuky cizích jazyků, práce s uměleckým textem a nový pohled na
teorii vyučování ruské literatuře v české škole).
5. Poznatky o lingvodidaktické koncepci pokročilé výuky RJ jako druhého cizího
jazyka na středních školách byly zapracovány do přípravy učitelů v rámci
magisterského studia na UK-PedF v Praze. Tyto poznatky byly v rovině
teoretické i praktické začleněny zejména do přednášek a seminářů z
lingvodidaktiky, ale v rámci pedagogizace přípravy učitelů CJ i do některých
dalších studijních disciplín, zejména do praktických jazykových cvičení a do
teorie vyučování ruské liteteratuře v české škole. |