Závěrečná zpráva grantu 247/1997/B-BIO/PrF

Název projektu:Jak zlepšovat osvojování biologických dovedností žáků škol a budoucích učitelů
Hlavní řešitel:RNDr. Jan Stoklasa
Spoluřešitelé: RNDr. Věra Čížková, CSc.; RNDr.PaedDr. Milada Švecová, CSc.; RNDr. Ivana Růžková; Martina Ilková; Soňa Kyselová; Markéta Krupařová; Martina Šandová; Mgr. Kateřina Hrádková
Období řešení:1997-1999
Celková dotace:125 tis. Kč

Souhrn výsledků

Na našich školách se dnes projevují tendence spíše k "teoretizování" o biologii, než snaha o vedení žáků k aktivnímu pozorování biologických objektů, a tím k trvalejšímu a zároveň zajímavějšímu osvojování vědomostí z biologie organismů a vztahů mezi nimi.
1. Cíle řešení projektu :
A/ Podle analýzy současných vydávaných učebnic a průzkumů sledovat převažující pojetí výuky biologie a orientačně i kvalitu výsledků biologického vzdělání.
B/ Navrhnout a orientačně ověřit pojetí integrovaného zařazení biologických dovedností do výuky. Výraznou pozornost věnovat také přípravě na řízení činností žáků při exkurzích (cvičeních) v přírodě.
C/ Porovnat pojetí a výsledky soutěžících v Biologické olympiádě ČR a v Mezinárodní BiO
D/ Při praktické přípravě budoucích učitelů biologie na fakultě zdůrazňovat integraci biologických a ekologických vědomostí s konkrétními znalostmi biologických objektů a s dovednostmi řídit učební činnosti žáků zejména v průběhu pedagogických praxí na školách a tuto úroveň sledovat.
2. Výsledky projektu:
Ad A/ + B/
Lze dobře využívat dílčích poznatků získaných našimi diplomanty v rámci přípravy diplomových prací (DP), jak jsou uvedeny v seznamu literatury, zejména práce Šnajdrové (1997), Preissové (1997), Fořtíkové (1997), Ilkové (1998), Jandlové (1998), Hrádkové (1999), Krupařové (1999), Kyselové (1999) a Šandové (1999). Součástí těchto DP je též přehled pojmů k příslušným úsekům učiva v učebnicích.  
Ad C/
Postupně jsou zpracovány přehledy výsledků jak českých BiO, tak i deseti ročníků MBiO, a to zejména z ohledem na vědomosti a dovednosti (viz např. STOKLASA 1997b a STOKLASA 1998b. Dílčí výsledky budou publikovány v roce 2000.
Ad D/
Problematiku analýzy výuky jsem komentoval v referátech a na posterech na konferencích (STOKLASA 1998a a 1999a).
V průběhu roku 1999 jsem dílčí výsledky ukázal na 3 fórech učitelů z praxe (viz STOKLASA 1999c až 1999e).
Průběžné výsledky řešení grantu jsem se pravidelně snažil prezentovat mimofakultní i fakultní veřejnosti a posluchačům - budoucím učitelům biologie na posterech při konferencích a zejména v prostorách fakulty v průběhu studijních let 1998/1999/2000, tak jak jsou dokladovány ve zmenšeném formátu v přílohách na obr. 1 až 19.