Závěrečná zpráva grantu 305/1998/A-PP/PedF

Název projektu: Teorie a praxe integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělání
Hlavní řešitel: doc. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
Spoluřešitelé: Doc.PhDr. Iva Švarcová; Doc.PhDr. Růžena Váňová, CSc.; Mgr. Jana Zahradníková; Mgr. Bohumila Svatošová, ne; Mgr. Jiří Holomek; Mgr. Jan Svatoš, ne; Mgr. Dana Nejedlá, PhD.; Mgr. Markéta Elblová, ne; Ing. Vít Beran
Období řešení: 1998-1999
Celková dotace: 164,5 tis. Kč

Souhrn výsledků

V průběhu roku 1999 byly v rámci grantových úkolů dosaženy a shromážděny výsledky v následujících oblastech: 1. Historické aspekty začleňování handicapovaných dětí do hlavního proudu  v letech 1869 až 1950, v nichž bylo poukázáno na vývoj problematiky od ryze soukromých institucí, poskytujících odbornou péči i sociální zázemí, ovšem většina handicapovaných dětí zůstával bez péče v rodinách a zájmu společnosti. Po ustavení povinné školní docházky v roce 1869 tuto problematiku řeší stát a grant sledoval linii vývoje správy a předpisů pro handicapované děti. V průběhu první poloviny 20. století se podařilo díky lékařské péči a rozvoji oborů defektologie, pedologie, psychopatologie řadu postižení odstranit. S nimi se dnes již nesetkáváme, ale pod vlivem společenských změn vznikají další, které zatím neumíme řešit.
2.Případové studie o situaci handicapovaných dětí a jejich integraci do hlavního proudu ve světě. Jedná se o studii o USA, kde neexistuje celostátní systém, ale každá obec si to řeší po svém. Mnohdy jsou děti nuceny se kvůli prestiži rodičů nebo obce integrovat, i když je to více traumatizuje.
Druhá studie se týká využití pedagogického systému Montessori v práci s postiženými integrovanými dětmi, který umožňuje velkou míru individuálního vedení dítěte pomocí speciálního materiálu. V jistém slova smyslu by mohla být rozšířena jako metoda nápravná a léčebná, i když ji s úspěchem využívají zejména děti nehandicapované.
Třetí studie postihuje situaci v africké Keni, kde se prudce rozvíjí insititucionalizace speciálníchi škol, ovšem integrace je velmi slabá, protože učitelé nejsou připraveni.
3.Možnosti integrace u nás. Vycházeli jsme z 48 kazuistik z různých škol a zařízení. Podrobněji závěrečná zpráva.