Souhrn výsledků
V průběhu roku 1999 byly v rámci
grantových úkolů dosaženy a shromážděny výsledky v následujících oblastech: 1.
Historické aspekty začleňování handicapovaných dětí do hlavního proudu v
letech 1869 až 1950, v nichž bylo poukázáno na vývoj problematiky od ryze soukromých
institucí, poskytujících odbornou péči i sociální zázemí, ovšem většina
handicapovaných dětí zůstával bez péče v rodinách a zájmu společnosti. Po
ustavení povinné školní docházky v roce 1869 tuto problematiku řeší stát a grant
sledoval linii vývoje správy a předpisů pro handicapované děti. V průběhu první
poloviny 20. století se podařilo díky lékařské péči a rozvoji oborů defektologie,
pedologie, psychopatologie řadu postižení odstranit. S nimi se dnes již nesetkáváme,
ale pod vlivem společenských změn vznikají další, které zatím neumíme řešit.
2.Případové studie o situaci handicapovaných dětí a jejich integraci do hlavního
proudu ve světě. Jedná se o studii o USA, kde neexistuje celostátní systém, ale
každá obec si to řeší po svém. Mnohdy jsou děti nuceny se kvůli prestiži rodičů
nebo obce integrovat, i když je to více traumatizuje.
Druhá studie se týká využití pedagogického systému Montessori v práci s
postiženými integrovanými dětmi, který umožňuje velkou míru individuálního
vedení dítěte pomocí speciálního materiálu. V jistém slova smyslu by mohla být
rozšířena jako metoda nápravná a léčebná, i když ji s úspěchem využívají
zejména děti nehandicapované.
Třetí studie postihuje situaci v africké Keni, kde se prudce rozvíjí
insititucionalizace speciálníchi škol, ovšem integrace je velmi slabá, protože
učitelé nejsou připraveni.
3.Možnosti integrace u nás. Vycházeli jsme z 48 kazuistik z různých škol a
zařízení. Podrobněji závěrečná zpráva.
|