Závěrečná zpráva grantu 205/1999/A-INF/PedF

Název projektu:Zavedení nových informačních technologií do výuky budoucích učitelů v předmětu technická výchova.
Hlavní řešitel:Ing. Dagmar Polášková
Spoluřešitelé: Ing. Irena Fialová, CSc.; PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.; Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.; PhDr. Martin Stejskal; RNDr. František Lustig, CSc.; RNDr. Miroslava Černochová, CSc.; PhDr. Stanislav Siňor, CSc.; Ing. Radek Holý
Období řešení:1999-2001
Celková dotace:622 tis. Kč

Souhrn výsledků

Projekt Zavedení nových informačních technologií do výuky budoucích učitelů v předmětu technická výchova.se orientoval na rozvoj oboru technická výchova z pozice konvergence technické a informační výchovy a ustavení společného konceptu technické a informační výchovy ve studiu učitelství technické výchovy.
Výsledky projektu odpovídají vstupnímu záměru a deklarovanému cíli projektu, jímž je  přispět ke zlepšení přípravy budoucích učitelů technické výchovy cestou implementace soudobých informačních technologií do procesu i obsahu jejich vzdělávání a uvést přípravu budoucích učitelů základních škol ve směru technické a informační výchovy do kontextu se současnými požadavky a potřebami školské praxe směrem k informačním technologiím.
V návaznosti na rešerše a analýzy programových a koncepčních dokumentů z oblasti rozvoje struktur informační společnosti, informačních zdrojů, obsahových a kurikulárních materiálů a zkušeností ze zahraničních spolupracujících pracovišť  byla  v intencích vstupního záměru navržena a ověřena koncepce přípravy učitelů technické výchovy propojená s oblastí informačních technologií a informační výchovy.
V rámci realizace projektu bylo ověřováno spojení technické a informační výchovy na modelovém případu specializace v rámci studia technické výchovy. Na základě výsledků ověřování byl v závěrečné fázi řešení navržen, akreditačně zabezpečen a do standardní činnosti fakulty zaveden nový organizační a obsahový model jednotného studia učitelství technické a informační výchovy. Jeho absolventi by tak měli získávat způsobilost pro vyučování předmětu Práce s počítačem, resp. Informatika a výpočetní technika na základní škole, působit zde jako ICT koordinátor a garantovat školní počítačový a informační systém.
Hlavními výstupy se dle projektu stala vlastní realizace navržené koncepce, resp. vývoj, ověření a zavedení jejích jednotlivých složek do standardní činnosti fakulty Konkrétně bylo v rámci řešení projektu vytvořeno, resp. inovováno a opakovaně realizací ověřováno 29  předmětů spadajících do daného systému přípravy. Dílčími výstupy jsou popis koncepce a dokumentace, vytvořené učební materiály, vytvořené webstránky, vytvořený komplex programového a technického zabezpečení, vyvinutý systém implementace on-line technologií do výuky, resp. on-line podpory výuky v předmětech studia, publikace koncepčních, obsahových a metodických otázek v domácím i zahraničním odborném tisku (30 publikačních záznamů) a prezentace problematiky na odborných setkáních a konferencích (26 vystoupení a přednášek).