Závěrečná zpráva grantu 145/2001/B-BIO/PřF

Název projektu:Hodnocení výuky biologie na ZŠ a gymnáziu
Hlavní řešitel:Doc. RNDr. Věra Čížková, CSc.
Spoluřešitelé: Květuše Jiráková; Pavla Bohuslávková; Martin Metelka; RNDr. Alena Kůlová; Renata Tomášková; Mgr. Klára Dědková; Hana Matějková; Zuzana Bednářová
Období řešení:2001-2003
Celková dotace:121 tis. Kč

Souhrn výsledků


Byla provedena analýza současného stavu výuky biologie na ZŠ a GY. Na základě dotazníkového šetření mezi vysokoškolskými pedagogy a pracovníky  vysokých škol, výzkumných ústavů, Akademie věd, ministerstva životního prostředí aj. byly stanoveny základní cíle a trendy výuky zoologie na ZŠ a GY, které by se měly promítnout do koncepce nových rámcově vzdělávacích programů. Dále byla provedena analýza projektu NAEP, sledujícího úroveň vědomostí a dovedností studentů v USA.
Na základě evaluačních kritérií byl vypracován soubor 872 úloh pokrývajících celé spektrum výuky biologie na ZŠ a víceletém GY. Každá úloha byla ověřena na vzorku cca 100 žáků na 10 pražských a 4 mimopražských školách. Po statistickém zhodnocení výsledků, položkové analýze a následné úpravě byla zhruba třetina úloh vydána v samostatné publikaci (Čížková aj. 2003).

Výstupy řešeného projektu se promítly do 7 diplomových a 1habilitační práce. Byly publikovány 4 články v mezinárodních 3 v národních odborných časopisech. Dále byly publikováno 7 článků v mezinárodních recenzovaných sbornících a 4 v národních. Vystoupení na mezinárodních konferencích byla 2, na národních 4.
Výsledky byly využity v prezenčním, doplňkovém i dalším vzdělávání učitelů.