Využití mikrovlnného záření ve školních chemických experimentech.
Hlavní řešitel:
Prof.RNDr. Pavel Beneš, CSc.
Spoluřešitelé:
Viktor Černoch;
Mgr. Ladislav Drož
Období řešení:
2003-2003
Celková dotace:
91 tis. Kč
Souhrn výsledků
Projekt zmapoval využitelnost běžného laboratorního skla a nádobí při mikrovlnných experimentech v reflexním mikrovlnném reaktoru reprezentovaném mikrovlnnou troubou. V rámci projektu byly provedeny základní anorganické experimenty s vysokou mírou aplikovatelnosti při vývoji didaktických experimentů směřovaných do středních a základních škol. Hlavním cílem bylo zmapovat, které anorganické experimenty jsou vhodné, a které nikoliv, na základě chování reaktantů a reakčních směsí při ozařování. Z tohoto pohledu byl úkol bezesporu splněn. Byly vytvořeny třídy sloučenin a reakčních směsí, z nichž lze k didaktickým experimentům doporučit pouze vysoce a středně absorbující. Pro zbývající, byť se jedná o většinu anorganických látek, bohužel není mikrovlnné ozařování vhodné, ať již z důvodu neschopnosti interakce se zářením a nebo z důvodu jednoduššího, totiž, že nepřináší provedení v mikrovlnném uspořádání žádné výhody oproti konvenčnímu uspořádání.